Fondsen/Sponsoren
|
METIS WEETJES
TM's
Open Education Database SCIENCE & CULTUUR
TERMINOLOGIE BIJ T. METISSIMO
Voor info auteursrechten en Copyrights zie
huisregels T. Metissimo |
ABCD
formule betekent bij T. Metissimo activiteiten voor jong en oud die kenmerkend zijn voor:
Alfa,
Beta, Cultuur en Denksporten. Nader toegelicht: De basis is
Beta, onder Cultuur valt
Alpha
(letteren), de Denksporten stimuleren de
motivatie. In de educatie van T. Metissimo wordt
het geheel gecombineerd zoals in het vak Science. Voor goede
betrouwbare research is passie, talent en vooral
doorzettingsvermogen nodig is. (ccml,
2015-16)Alcedoblauw
is bedacht voor de Nederlandse
ijsvogel die ook wel "de koningsvisser" of "de
sprookjesvogel" wordt genoemd. Hij is lid van de familie der
ijsvogels: Alcedinidae. We dragen de naam Alcedoblauw met
eer aan hem op nadat zijn leefgebied in de IJsvogeloever woest werd verstoord in
een natuurgebied waar wij ons Open Education leslokaal
hebben. De verhalen uit de natuur worden gebruikt voor
educatie en in het sprookjeshuis.
(ccml, 20 februari 2019)
BasisWijs
diploma is het Basisschooldiploma dat bij T.Metissimo te behalen is met
eindtermen en eisen aangevuld met
de
gevonden nieuwe fundamenten gebaseerd op de klank-wetten van het
universum. Alles volgens een doorlopende leerlijn in oplopende
pedagogische wijze van IQ 80-180. Ontwikkelingen gaan nog
steeds door. (ccml, 2015-->)
Bemmels Groen
Schaak is een
schaakvariatie met groene en witte schaakstenen. Het
is een bundeling van Flora- en Fauna elementen die bij T.
Metissimo gezamenlijk de
Green Chess heten en bestaan uit:
- Metselschaak (2020),
- Moerasschaak (een bekende variant, eerder is ook Levend Moeras-Schaak
uitgevoerd),
- Oeverschaak (2019), - Oever-Moerasschaak
hier Sweet Mangrove
genoemd (2019), - Kikkerschaak met dik-kopjes (2019),
- Groene simultaan, - Naspelen van de Immer-Grune-partij
waar de schaakmuziek van K. Schoonenbeek op is gecomponeerd.
De Green Chess werd voor het eerst gespeeld op de Open
zaterdagmiddag 31 augustus 2019 van Talento Metissimo
tijdens het Science- en Cultuurplein. Het geheel stond in
teken van de kaalkap van de IJsvogeloever in het voorjaar
van 2019 waarvoor een handhavingsverzoek is geplaatst dat
meerdere keren werd genegeerd in een volgens bestemmingsplan
erkend beschermd natuurgebied. Zo ontstond de naam
Bemmels Groen Schaak. (CCML 2019).
Bomentaal en bomengroet
Blokjesschrift is
een reken- of wiskundeschrift bij T. Metissimo .
In het algemeen dagelijkse gebruik wordt het ruitjesschrift genoemd. Echter een
ruitje is niet altijd een vierkant blokje. Een
leerling bij T. Metissimo sprak over
blokjes-schrift en na spontaan overleg met andere
leerlingen en meerdere wiskundige van TU
Delft en Eindhoven is de naam blokjesschrift hier ingevoerd.
Inmiddels is er ook een stippeltjeschift ingevoerd. Lijntjes
schrift is algemeen ingeburgerd.
(Koningsdag 2019, EW + IGW + CCML)
Bravissimo
dynamische vorm van Bravo, in dit geval versterkend bedoeld,
superdupergoed, komt af en toe terug in teksten bij TM.
Chess in Concerts of
schaakconcerten zijn inloopschaakconcerten met als uitgangspunt muziek en schaken. Ook
lezingen of voordrachten kunnen tussendoor worden gegeven. Tijdens de
programma's door kan men wisselen van aktiviteit.
Code(s) and Carrier(s)
Conso & Disso hexagon
ofwel de
getailleerde muzikale zeshoek
(getailleerde hexagon) van Disco en
haar betekenissen binnen de muziekintervalcirkels
vormen een nieuw fundament in o.a.
de wiskunde en muziek. Het is gevonden tijdens het
muziektheorie-lesgeven en het aanreiken van een visuele
handgreep voor muziekexamens met voorbeelden uit de
zang-solfege met een vernieuwde en eenduidige en efficiente
nomenclatuur. Middels een lezing van deze nieuw-gevonden
interpretatie met bewijskracht waren leden van de KNMO,
Prins Bernhard Cultuur Fonds, diverse bestuursleden van
muziekverenigingen en mede-docenten aanwezig. In de serie
Taal der Tonen wordt alles nader uitgelegd. De boeken,
klokken en toebehoren zijn niet te koop, wel in bruikleen
verkrijgbaar via de cursussen die Talento Metissimo
verstrekt.
(ccml, cursusjaar 2010-11-12,
openbaar sinds 2016 via Talento Metissimo ).
DenkVertellen
en
Denktellen
zijn een "andere" manier om een
verhaal of gebeurtenis te presenteren waarbij je zoveel
mogelijk luisteraars aan het denken zet, pas op dat je je
niet ver-telt! (Zie ook het Sprookjeshuis van T.
Metissimo). Vragen stellen is zinvol,
echter het is absoluut geen debattering. Er is een tweedelig
effect: 1. Enerzijds
voor de verteller: overredingskracht en het inzetten van
kennis en charisme. Anderzijds je eigen reflecie: Wat voor een soort groep
luistert er nu, welk taal- en woordgebruik? etc.
2. De luisteraar wordt aan het denken gezet en mag/moet vragen
stellen. Wat is de juiste vraag? Sommige stellen 1 vraag en
weten het antwoord, onbegrijpelijk soms. Een andere keer kom
je er na 100 vragen nog niet uit. Zie ook: Sprookjeshuis van Talento
Metissimo.
(ccml, lang geleden..).
Zie ook: Code and Carrier
(schooljaar 2020 en 2021 docent PWS en leerlingen).
Disco hexagon
zie Conso & Disso.
Ecologische
- Biodiversiteit,
afgekort tot ECO BIOdiversiteit is in het leven geroepen ter
onderscheid van de Politieke Biodiversiteit.
Zie ook Zingend Zuurstof.
(ccml 2019-9 ).
Eierstomer,
ei-stomer, ei-klaar-stomer,
ei-water-stomer
zijn andere woorden voor een
elektrische eierkoker, omdat daarin de eieren worden
gestoomd en niet worden gekookt.
(kyw,
2 februari 2020).
E &
M
upgrade, Ecologische
Opwaardering door Milieuverbetering,
is een term die in het leven is geroepen naar aanleiding van
de kaalkap in Lingewaard. Ze is bedoeld voor echte
natuurlijke milieuverbetering van de woonomgevingen waarbij
de omgeving gelegen nabij natuurgebieden als voorbeeld zijn
genoemd. Een ecologische opwaardering ligt ten grondslag aan
de nieuwe milieuwetgeving en is het uitgangspunt en
fundament. Als voorbeeld is de Natura 2, 20, 200 en 2000
genoemd.
(ccml, 2 september 2019).
Flispelen
is bij Metissimo een werkwoord voor "flinterdunne mis-communicatie".
Het is per toeval
ontstaan tijdens een gesprek hierover waarbij een woord verkeerd
werd opgevangen. Benoemen van miscommunicatie kan bijdragen aan
bewustwording. Voor het werkwoord flispelen is geen herkenning,
betekenis, gebruik of herkomst gevonden.
(CCML, dec. 2016) Qua
klank is er een duidelijk onderscheid in flispelen
en flisperen.
Het woord flisperen is teruggevonden in een Duitste brontekst
van Evangelist Johann Kaindl zie
http://books.google.nl,
(internet, 5 jan. 2017)
Fluitend ontgroenen;
in het voorjaar kun je de stoep
ontgroenen met kokend water
(ccml, voorjaar 2018).
Fluitend ontsmetten;
mondkapjes kun je ontsmetten met kokend water
(ccml, voorjaar 2020, tijdens
Corona pandemie).
Fluitend twinkelen;
liedjes kun je zingen en ook fluiten!
(ccml, voorjaar 2020, tijdens
Corona pandemie).
Grade of Clade,
door de cladistiek te veranderen
van vorm kun je een (meerlagige) gradering aanbrengen, dit
is van toepassing in het Conso & Disso systeem. (2019).
Green Chess
zie Bemmels Groenschaak
(2019).
Happy
Gellyween is een
herfst-educatiemodule die in 2017 samen
met een groep leerlingen is gemaakt in het kader
van goede voorlichting geven aan elkaar als bijvoorbeeld bij
Halloween. Het gebeurt in de vorm van een activiteit,
verhaal in Science-vorm die met "soap" te maken heeft.
(ccml, 2018). Heraldieken
is het werkwoord van "heraldiek". Het is ontstaan tijdens
het eerste Nationaal SchaakConcerten in 2016. De
schaakconcerten dragen zelf 2 moderne heraldiekvormen: 1
rechthoekig vlak van 3 schaaktorens en 1 rechthoekig vlak
van de 3 gebruikte solfegetekens. Tijdens deze
NSC'en zijn er diverse activiteiten die iets met
blazoeneringen, embleems o.i.d. te maken hebben. Denk
daarbij aan: tekenen, schilderen, boetseren, waxen,
stempelen. Daarom is het werkwoord "heraldieken" in het leven
geroepen: het is
voor "het bezigen van de heraldiek".
(ccml, --> 2016)
Hoorsprong is
een term die wordt gebruikt in Twinkeltaal, de gelezen tekst in relatie met een
denkbeeldige (h) oorsprong. (ccml, --> 2008)
Iconenmodel
van K. Langerwerf:
Dit model is in 2007/8 ontstaan waardoor individuele talenten
samen een groep kunnen vormen. Dit model is gebaseerd op
wetgevingen waar je als ouder, docent, coach en betrokkenen mee
te maken krijgt bij talentontwikkeling van jong en oud(er)
ongeacht welk vak, element of sport. Als icoon is de ruit
gekozen, het hart van de samengestelde "Conso & Disso" vorm.
Zie ook "DE PEERICS". (2015, ccml)
- Binnen het ABCD programma van Alfa, beta, Cultuur en
Denksporten kennen we 3 verschillende hoofdgroepen iconen:
Ruitje, Blokje en een Rozet.
Deze iconen zijn zo ontstaan: - Ruit uit de vlakverdeling
van Conso & Disso 2011 - Blokje als tegenhanger
voor het "klaslokaal" - Rozet
ter herinnering aan de opening van Cultureel Centrum de Rozet te Arnhem in 2013.
- De 5 kleuren van de iconen voor de
verschillende soorten talentontwikkeling zijn: rood,
wit, blauw, oranje en groen. (De vlag,
wimpel, stok en dop)
Inklinken is een woord dat in Taal der Tonen
tegenover inbeelden staat. Beide hebben te
maken met onze voorstellingsvermogens van zowel beeld als
geluid en spelen een rol bij het beklijven van materie dat
het synaptogenese proces beinvloedt. In een eerdere studie
werd aangetoond dat Kolb geen auditieve leerstijl kent.
Later is aangetoond dat deze wel degelijk bestaat
(ccml, 2008).Toelichting: Men
kan dit zo zien: Een leer stijl
is waarneembaar aan de buitenkant. Een leer proces
speelt zich
aan de binnenkant af waar het synaptogenese proces een
belangrijke rol speelt.
Intervallen: In de serie Taal der Tonen
(ccml, 2017) wordt
uitgegaan van 2 hoofdvormen van intervallen, namelijk: 1.
De natuurlijke-intervallen: intact, natuurlijk, evolutionair
gelijk, rudimentair, en 2. De
kunstmatige-intervallen: onderhevig aan selectie,
afgestemd, aangepast aan de situatie.
Interval Klok
zie muziek intervalklok.
Interval Race
zie muziek intervalrace ofwel MIR.
Intrek, is een ander
woord voor oppervlakte, als
contrast van de omtrek, bedacht door Sare (6
jaar). Bedenk dat "OPPERVLAKTE" de officiele eindterm is voor
toetsingen en examens. Als "opstapje" is het prachtig
gevonden! (Sare, september 2018)
Kleurennamen bij het
schaken (ccml)
- Alcedo Blauw;
sprankelend IJsvogelblauw
(2019) -
Bemmels Groenschaak;
voor de Greenchess
met Kikkerschaak en dikkopjes, Moerasschaak, Oeverschaak
(2019),
Moeras-Oeverschaak ofwel
Sweet Mangrove en de
Groene-Simultaan
(2019), wordt vervolgd.
- Oranje
Toren Rokade;
een nieuwe
Rokade schaakregel bedacht in een Koninklijke Wortelkleur:
Oranje (2012),
en heet tegenwoordig ook wel
Wortel-Torenschaak (2019, 2020, 2021). - En de
andere kleuren? Die volgen vast nog wel.
Klaveron
of
Klaveron-perk
is een perk van klaver, ter vervanging van het gazon.
Ontstaan in 2018 tijdens een bloedhete zomer waarin weinig
gesproeid kon worden. Voor de "lol" bedacht als
cultuur-cirkeltjes in het gras, bleek het handig, educatief,
natuurgetrouw spelmateriaal. Het Lotus klaveron blijkt
een win-win-win te zijn. Superzacht aan je voeten, schoon
(geen andere klaver), goed voor insecten, de Kastanjeboom
reageert er goed op, minder maaien, meer groen en een mooi
symbiose effect tegen CO2. Cirkels zijn handig met maaien.
(2017, CCML)
Keer-kristal
is een onderdeel dat behoort bij de Season Science
& Cultuur practica, voor het eerst gegeven in januari 2020,
en openbaar zijn sinds februari Carnavalsweek-practica 2020
(in het kaderr van coronapreventie).
Kroontjes-jaar is
bij TM een jaar waarin jong en oud in het zonnetje worden
gezet. Vanaf de dag van oprichting gold dat voor de
volwassenen die zich inzetten voor de organisatie. Sinds de
Coronapandemie geldt het ook voor alle jeugdigen! (Team
T.M., maart 2020)
Levend Muziek SchaakSpel
is een evenement van een groot
Levend Schaakspel vol muzikale verrassingen!
Lotus-Klaveron
is een Klaveron van Lotus-klaver, zie
Klaveron.
(2017, CCML)
Meerfuut
is een jonge fuut (viseter) die is
opgevoed door meerkoeten (groeneter), hier aan de Oeverplas.
(Half
juli 2020, GW)
Metis Weetjes
is deze rubriek op de website van
Stichting Talento Metissimo die informatie geeft over de
terminologie binnen de organisatie. Het kan beschouwd worden
als resultaat voor de Open Education. Hiervoor gelden
auteursrechten. (Team T.M., jan
2016)
Metissimo beschouwt het team van Metissimo als een dynamische
vorm van wijsheid. (Team T.M., jan
2016)
Metissimooi
wordt in de wandelgang ook wel gegrapt als Met t'is mooi
bedoeld als een dynamische vorm van mooi.
(Team T.M., jan. 2016)
Metsel-
en Mozaiekactiviteiten/concerten.
Compilaties van Science & Cultuur met
bijvoorbeeld het Pythagoreisch
Schaaktorentje alias bemmeltje. Tijdens de concerten/activiteiten wordt
er gemeten, gebouwd en gemetseld. Dat kan zijn een rustieke
toren (zoals in Ressen), een schoorsteentje of een ander bouwwerkje. Het
gaat om de relatie 2D en 3D met metsel- en mozaieksteentjes
en luisteren naar muziek of gedichten. Het is een onderdeel
uit de wiskundige methode Rexna Rekentoren.
(Team
T.M., jan. 2016)
Muziek interval klokjes
zijn educatieve klokjes in oplopende gradatie van
moeilijkheid die van oorsprong met klassieke wiskundige
(mozaiek) figuurtjes de auditieve
klassieke natuurkundige toonsafstanden visualiseren binnen de methode Taal der Tonen
volgens het Conso, Disso en Neutrismo systeem met een
efficiente en eenduidige nomenclatuur.
(ccml, 2011
-->) Zie ook het
Science
en Cultuurmodel, Conso
& Disso.- Voor de
mei/juni examens 2018/9 --> zijn een reeks klokjes eenduidig
uitgevoerd, getest en gestandaardiseerd. - Aanvullend
blijft maatwerk voor vrije keuze van toepassing voor een
groot aantal klokjes. Tijdens de practica leert men
verschillende klokken kennen en herkennen en omgaan met
interpretaties. Per level zijn deze Science & Muziek Interval
Klokjes gestandaardiseerd voor de Science & Muziek examens.
Fase 1
Klok 1 BasisWijs 02
Level 0-2 BS Fase 2 Klok
2 BasisWijs 24
Level 2-4 BS Fase 3
Klok 3 Science & MusiekWijs Level A
Fase 4 Klok
4 Science & MusiekWijs Level B
Fase 5 Klok
5 Science & MuziekWijzer
Level C Fase 6 Klok 6 Science & MuziekWijzer Level
D
Geschiedenis
van deze klok-resultaten
(buiten T. Metissimo om) - De eerste
denkwijze van deze klok-muziek-educatie geschiedde ruim 45 jaar geleden of langer,
geschat vanaf 1970, waarbij de zoektocht van
"tijdbeleving klank na klank" een rol speelde. Het begon met
"Grootvaders Klok" van een Brabantse
dorpskoor Polymnia op een
singeltje (auditieve muziekdrager), een bijzonder schippersklokje
(visuele tijddrager), een
muzikaal vaderlijke vraagstelling over ritme en een
natuurkundig onderlegde echtgenoot die simpel de logische tik-tak
verklaarde. - In Gelderland werd de basiskennis van de
intervallenleer in het klooster bij de Carmelitessen
aangereikt waarna een eerste cantor-cursus volgde via
de heilig Landstichting. Zang en harmoniedirectie opleiding
volgde later. - In
cursusjaar 2010-2011 kwam een spontane doorbraak waarbij Conso & Disso een
unieke grafische wiskundige vorm kregen. Hoewel een
dergelijk systeem niet bleek te bestaan werd duidelijk dat een cirkel,
driehoeken en andere wiskundige vormen, inspiratiebronnen zijn
voor elke vorm van wetenschap, onderwijs, religie en
cultuur (Science & Sociologie in de breedste zin, en dat is
iets anders dan Social Sciences). - De
naam "interval klok " is in onderling overleg afgestemd door: Ikira,
Kaj, Rens, Coen, Ger en Karen, ver voordat T. Metissimo
in beeld was (2011).
Gekozen is voor deze naam omdat de intervallen bij praktijk-
& theorie examens worden getoetst waar
in eerste instantie een eenvoudig visueel hulpmiddel voor is
bedacht (als o.a. docent). -
Vele
taaltechnische en rekenkundige vaardigheden worden met de
klokjes gestimuleerd
en diverse leuke Science proefjes zijn opgenomen
waardoor een nieuw vak is gelanceerd, nl. Science & Cultuur. Binnen de muziek heet het Science & Muziekcultuur
waarbij de bestaande muziekterminologie is uitgebreid. -
Inmiddels zijn de klokjes in een systeem, educatief
gestandaardiseerd voor de examens. Daarnaast zijn
er ook veel vrije modellen. Er is een aparte
BasisWijs klok ontwikkeld voor een vloeiende
overgang naar MuziekWijs. Dat was een lastig maar leuk puzzeltje
(achteraf is het altijd simpel). -
Cursussen worden via Talento Metissimo gegeven op diverse
niveaus. - Er is een eenduidige en efficiente nomenclatuur,
ongeacht welk instrument. - Er zijn vele practica rondom
de Season Sciences & Cultuur. - Het gedachtengoed van Talento Metissimo is: "Als zoiets moois,
spontaan mag worden
ontdekt dan vraagt dit om zorg en bescherming om het op correcte
wijze als geheel in stand te houden en te behoeden tegen
inspiraties van b.v. plagiaat, roofzucht, plundering, verminking, verdeling,
verbrokkeling, verduistering, zwartmakerij,
rookgordijnen of andere negatieve vormen, ongeacht door wie.
Dit blijkt een niet geringe taak..." - Deze taak van en
voor zorg ligt allereerst bij de auteurs. - De ontwikkeling
gaat door.
Muziek IntervalRace
(MIR) is een eductieve
muziekcompetitie in oplopende moeilijkheidsgraad. Er mag per
ronde gebruik gemaakt worden van 1 muzieklokje uit het Conso
& Disso systeem waarop 13 klassieke toonsafstanden zijn
gerangschikt. Het is een
bijzondere race in geluid niet tegen de
tijd, maar IN DE TIJD: toon-tijd-ruimte-richting! Een toonklank klinkt Klank
NA Klank
en geeft altijd eenzelfde circulaire toon-tijdrichting in de
ruimte aan.
Tijdens het 3e NSC 2018, 25 maart te Ressen op de Koningshof is
de eerste officiele Race met intervalkllokjes gespeeld.
(ccml, sinds 2017).
Kinderen vanaf 4 jaar kunnen hieraan
deelnemen. Jonger mag; in 2019 won de 2-jarige Elin in de
jongste categorie!
NSC is het Nationaal Schaak Concert met
bijzondere muzikale bijdragen en een spannende SchaakTriade voor junioren en senioren. Het eerste SC in NL vond plaats
in 2013 te Arnhem. In 2016 vond het eerste NSC plaats onder
de vlag van T. Metissimo te Ressen, Lingewaard. Sinds 2020
vinden na de kaalkap van de IJsvogeloever de schaakconcerten
op eigen bodem plaats in Bemmel.
Nominale
studiebeurs is als term
in het leven geroepen door een aantal studenten bij Talento
Metissimo na het in werking stellen van het Nederlandse
studieleenstelsel en het afschaffen van de Nederlandse
studiebeurs. Het aantal suicides onder studenten is
sindsdien enorm gestegen. Uitgangspunt is dat een
nominale beurs een veiliger en beter uitgangspunt is en dat
een nominale studieduur als uitgangspunt genomen kan worden
(leeftijd-eikpunten: 0, 5, 12, 18 etc.).
Daarnaast kan een leenstelsel worden gehanteerd voor een
goede overgang vanaf 21 jaar. Op deze wijze blijft de mogelijkheid
bestaan dat meer jeugdigen in Nederland een studie-kans krijgen en
studie's en honoursprogramma's ook voor echte toppers betaalbaar
en haalbaar blijven. (Div.
Studenten bij Talento Metissimo, 2019)
Occimum
Baslicum rexna is 't Koningskruid uit de Koningshof
gekweekt in Ressen via aqua- en hydroponics door Coen Wagter.
Naamgeving is van CCML
(ccml. 2017).
Omloop
is een ander woord voor omtrek, bedacht
door Toine Langerwerf. Bedenk wel dat
"OMTREK" de officiele eindterm is voor toetsingen en
eindexamens. Als "opstapje" is het prachtig gevonden!
(ACF Langerwerf, juli 2019)
Open
Education, Open Science & Cultuur
is de werkwijze
van onze educatie, iedereen mag en kan meegenieten.
(ccml 2008, zie ook "luisterend
leren").
Opstaande
zijde, spreekt voor zichzelf...(ccml
).
Oranje Torenrokkade is een
schaak-verrijkingstaak: De schaak-opdracht luidt: Bedenk een nieuwe rokkade-regel en
verwissel je Toren van kleur, b.v. rood, wit, blauw of oranje.
Uit een grote variatie op een slotdag kwamen diverse
stellingen. Na diverse partijen is inmiddels 1 stelling favoriet
geworden van een toen 12-jarig meisje. Deze stelling was destijds ook
de favoriet van meerdere grootmeesters.
(ccml 2012).
PEERICS staat
bij Metissimo voor haar kernkwaliteiten: Preventie,
Educatie &
Examinatie, Research & Innovatie,
Coaching & Support.
Kwaliteit
zit in precisie. Precise is een anagram voor Peerics en v.v.
(ccml 2015-6 voor T. Metissimo)
Pepernotenproost
is een "Proost, toast" die
spontaan is ontstaan tijdens een rekenles met pepernoten,
voor Joost van Karen. Tegenwoordig krijgen alle kinderen
een pepernoten-rekenles en we beginnen vooraan bij het
binaire talstelsel! Op het goede antwoord wordt met 2
pepernoten geproost (opeten aan het einde van de les)!
(ccml
2018-12). In 2019
is ook de ster-appeltjes thee van T. Metissimo erbij
ingevoerd. De combinatie is heerlijk!
Politieke -
Biodiversiteit,
is in het leven geroepen ter
onderscheid van de Ecologische of
Eco-Biodiversiteit, zie ook Zingend Zuurstof.
(ccml
2019-9 voor T. Metissimo)
Pythagoras-Schaaktoren
of het Pythagoras/Pythagorische/Pythogoreische
bemmeltje
dat
wordt uitgedragen tijdens het Nationaal Schaakconcert en
tijdens het Europees Metsel- & Moziek Concert en is een
onderdeel uit de Rekentoren Rexna.
(ccml 2017-8)
Rekenregels bij T.
M.: Bij hoofdrekenen worden standaard
rekenregels gebruikt. Hier een voorbeeld uit de
RekenWiskundemethode T. Metissimo (ccml. 2017) De goede volgorde aan bewerkingen bestaat uit 5 stappen. De
bewerkingen heffen elkaar steeds op. Heer
en Mevr. Wortel
Van De OperA
Controle (je kunt
ook OPA Carel/Cora of OPAC gebruiken)
Eerst
Haakjes
wegwerken
(Top) Machtsverheffen
& Worteltrekken
(3e trede) Vermenigvuldigen
& Delen
(2e trede) Optellen
& Aftrekken
(1e trede) Controleren,
controleren, controleren...(Begane Grond)
Controleren
is nodig omdat tussen het hoofdrekenen en machinaal rekenen (bij
o.a. F1 en F2-niveau) misconcepten of misinterpretaties
kunnen ontstaan omdat de haakjes vaak niet meer digitaal in
beeld verschijnen op mobieljes, en/of rekenmachientjes. Dit
geeft verwarring en onzekerheid. Controleer jezelf! Talento Metissimo maakt gebruik van zo
optimaal mogelijke toepassingen van rekenregels. Met
groetjes van heer en mevrouw Wortel.
Rekentoren
Rexna
is een nieuwe vorm
of een andere benadering van rekenen en
basiswiskunde die met jeugdigen van T. Metissimo samen wordt
bestudeerd en nader wordt uitgewerkt, het staat
in nauw verband met de Conso & Disso methode.
(ccml 2015-->)
Rondo-cladistiek
is een ronde, of elliptische stamboomvorm waardoor er "andere"vormen en
mogelijkheden kunnen ontstaan. (ccml 2015-->)
Rondo
Ressen,
er zijn verschillende vormen van rondo's geschreven zoals
muziekrondo's voor leerlingen en in de beginfase van de
schaakconcerten specifieke kennisspeurtochten die deze naam kregen,
later koos De Gemeenschap Ressen liever voor een "Ommetje".
T. Metissimo behoudt zo haar eigen rondo's levendig.
(ccml 2015-->)
Schaak-Triade,
een 3 delig varia schaaktoernooi van Talento Metissimo waarbij 3 varianten van schaak worden gebezigd,
individueel, in team en met elkaar.
Op het 3e Nationale SchaakConcert te Ressen 2018 is dit als
toernooi door het team van
TM opgezet en wordt nog steeds ieder jaar weer gespeeld.
(Team T.M., jan. 2018)
Science &
Cultuur
is een nieuw vak dat via T. Metissimo officieel in een
jaarprogramma is opgenomen en officieel wordt uitgedragen sinds
schooljaar 2016 - '17. Middels de opstart van T. Metissimo
is heet statutair officieel vastgelegd.
Daarvoor was het al vele jaren bekend via de klokken
(cursusjaar 2010-11). De visie binnen T.M. :
- Science & Cultuur zijn twee uitersten net zoals Conso
en Disso dat zijn. Vaak wordt vergeten dat Cultuur er al is,
voordat Science kan aanvangen zoals de cultuur van het
heelal, de cultuur van ons melkwegstelsel, de cultuur van
het water, de cultuur van het licht en heel duidelijk de
cultuur van het geluid, de taal etc.. Het is de mens die
Science verricht aan de Cultuur die er al is. De mens is
niet het middelpunt van de universele schepping, ze is
slechts een onderdeel. - Science zijn feiten en Cultuur
zijn meningen wordt vaak gedacht of gezegd. Vaak blijkt dat
feiten bijgesteld dienen te worden, een hypothese is een
stelling voor of van een onderzoek naar een veronderstelde
mening. Die mening was er dus eerder en kan waar, onwaar of
gedeeltelijk waar/onwaar zijn. Dat is de cultuur van het
onderzoeken. En ook die cultuur kan weer onderzocht worden.
Kijk naar de klok en zie/luister wat er gebeurt als je Conso
en Disso van plaats verwisselt! -
In Nederland was er lang geen erkenning voor
Science & Cultuur, sinds kort zijn wereldwijd ineens scholen
en instellingen die het element Science & Cultuur uitdragen.
Dat is prachtig! Dit is wereldwijd (nog) zonder het
fundament van Conso & Disso. Binnen Talento
Metissimio is het 1 VAK dat ALLES omvat! -
En over The Art of Science & Cultuur? Art
kan van alles zijn...leuk voor de filosofie. Het staat
volledig los, zo ook van bewijskracht. (CCML, Team T.M., sinds 2016-->)
Science &
Cultuurplein
door T.Metissimo is voor het eerst gehouden op zondag
17 september 2017 te Bemmel. (Team T.M., jan. 2018)
Science
en Cultuur met
Conso & Dissosysteem De serie Taal der Tonen met Muziek-Interval
klokjes omvat het Conso & Disso systeem. Op passende wijze
komen vele kennisvormen samen in de formule: Alfa,
Beta, Cultuur en Denksporten.
Een voorlopige omschrijving van dit nieuw
gevonden systeem is: "Het Conso & Disso-systeem is een klank-beeld ordening die
primair is gecreeerd voor educatie. Ze vindt haar toepassing
in op elkaar
afgestemde auditieve en visuele expressiedragers (klanken en
vormen) die zijn gebaseerd zijn op een mate van consonantie
en dissonantie met leidtoonfunctie in een logische
rangschikking van oplopende gradatie van informatie en
complexiteit. Door deze wiskundig grafische klank-figuren -
die zijn gefundeerd op de natuurlijke
geluidsvoortplantingswetten in tijd en ruimte die in dit
universum gelden - werd een systeem zichtbaar. Tevens bleek
het geheel een unieke sociale interventie in zich te dragen.
De overeenkomsten met andere wetenschappelijke
systeem-disciplines zijn in research." Het geheel is
volledig op eigen kracht en kosten vrijwillig ontrafeld.
De werkgroep bestaat uit meerdere auteurs,
supervisie ligt bij ccml. Hierna volgen enkele teksten
uit de serie Taal der Tonen.
"... In schooljaar 2010-2011 is na een jarenlange
speurtocht spontaan thuis aan de keukentafel, een visueel
educatie-model ontstaan voor toonintervallen, tijdens het
vrijwillig lesgeven van o.a. muziektheorie. Het begon met
wat gekrabbel, gebabbel en gezang en een
enkele klok met wat lijntjes, wat geografisch wiskundige figuren,
en een soort mind-mapping... Conso en Disso werden geboren.
In de jaren die volgden, ontstond na enige tijd met de
verschillende muziekklokjes een doorlopende leerlijn.
Inmiddels is gebleken dat het om een meerlagig systeem gaat (2015-'16-'17-'18-'19
'20 --> ).
Beschrijvingen
0. Basiskennis Voor educatie gebruiken
we een optimaal aantal educatieve prikkelingen voor een leerling,
direct gerelateerd aan onze zintuigen. Geluid en Licht
zijn daarvoor 2 verschillende bronnen als ook informatiedragers , resp. mechanisch en elektromagnetisch.
Research
resultaten 1. Een universeel systeem In het primaire aanvangs- en basismodel
Conso & Disso wordt
samen met de intervalklok een relatie
zichtbaar tussen de conso- en dissonante toonsafstanden die gebaseerd
zijn op de natuurkundige boventoonreeks van ons zonnestelsel.
Het Europese klassieke muziektoonstelsel dat hierop is
gebaseerd is (in beginsel) hiervoor gebruikt. Echter
alle toonstelsels uit ons
zonnestelsel zijn in dit
educatiesysteem toepasbaar. Het is
universeel.
Het huidige universum vindt wellicht daarin haar basis,
mogelijk zelfs haar oorsprong in dit Conso & Disso Systeem.
- De kans bestaat dat er buiten dit universum
andere natuurkundige wetmatigheden gelden. Die wegen dienen
ten alle tijden open te blijven.
-
De opbouw van een geluidsgolf (druk) in ons zonnestelsel is
gelijkwaardig, dat is principieel, echter de voortplanting
niet. Hierdoor varieren (de sterkte van) de boventonen.
Vergelijk dat eens met een DNA-ladder. De ene trede/winding is sterker
dan de andere (bv. 2, 3 of meer dubbele bindingen).
Uitleg:
-
In de Europese 13 toonsverdeling van het muziek-oktaaf
berusten de onderlinge toonsafstanden, intervallen ofwel sprongen op logaritmische verhoudingen
die zijn weer te
geven in een "plat 2D klokmodel" als hulpmiddel. - Volgens de Euclidische meetkunde zijn de 13
interval-klokpunten te vinden met de:
'Alleen-Passer-Lineaal-Controle.
- Dit gevonden model "toont" goede mogelijkheden in
bepaalde
baanresonanties waar ook al eeuwen naar wordt gezocht. er is
hier met dit model een plausibele verklaring gevonden die
lijkt te kloppen maar voor de zekerheid
nader wordt bestudeerd... - Op dit moment worden binnen T. M. ook de 3D
krommingen binnen de niet-Euclidische meetkunde bestudeerd.
2. Functie en
nieuw fundament Conso en
Disso worden grafisch
wiskundig voorgesteld door 2 gelijkbenige driehoeken die qua
vorm lijken op een kaas-, pannenkoek-, pizza- of taartpunt.
De
Euclidische meetkunde toont dat volgens de klokuren de 2
driehoeken: 1-6-11 en de 0-5-7 congruent zijn
(en 2D). De klank-semantiek
draagt wiskundig echter een
tegengestelde functie, de start van een mooi
en bijzonder leermoment.
Disso toont de 3 meest expressieve dissonante leidtoon
intervallen voor de 3 meest veilige hoor- en voelbare intervallen van Conso.
Ze zijn
elkaars inversen. Disso blijkt de leidtoonfunctie in zich te
dragen voor Conso. Beide hebben elkaar nodig.
3.
Grafisch beeldmateriaal (3a theorie, 3b/c practicum/creatie)
3a.
De
grafische samensmelting van de 2 driehoeken Conso &
Disso toont wiskundig een 'getailleerde
zeshoek of getailleerde hexagon' hopelijk is deze naam voldoende wiskundig
helder ; ) . Ikira heeft voor de complete vorm de werknaam
'Disco'
bedacht die is
goedbevonden na overleg in de researchgroep.
3bc. Deze
grafisch wiskundige 'Disco' (getailleerde hexagon) heeft o.a. de mogelijkheden van
een correct kloppend optisch effect voor practische
toepassing: -
2 D van een oneindige regelmatige
vlakverdeling of vlakvulling (dus volledig
repeterend naast elkaar, tesselatie). -
2 D van een oneindige diepgang op
micro- of macroniveau. Een 'Disco'
bevat 6 Consootjes en
Dissootjes "in" elkaar. Door in- of uitzoomen kan
resp. een nieuwe 'mini Disco'
of 'macro Disco'
worden gevormd (geen fractal). -
2D en 3D het (bio)
keerkristal, uitleg volgt tijdens de practica van
24-28 februari 2020 . - 3 D-draai-effect De jeugdige illustrator
Kaj, toen 14 jaar, maakte van de 'Disco'
een handige in elkaar gedraaide vorm die inmiddels (in deze serie) het meest favoriet is bij vrijwel
alle leerlingen. Deze unieke buitenste cirkel in het
klokmodel toont het het out of the box denken. Van zijn hand is ook het logo van T.
Metissimo. - 2-3 D-draai-effect -->
volgt zsm Achteraf is het allemaal zo simpel...
4. Iconenprogramma en de PEERICS,
(4a theorie, 4bc
toegepaste practica/creatie) 4a. In het
midden van deze 'getailleerde Disco zeshoek' bevindt zich een
'langgerekte
ruit'.
Deze ruit is als icoon gekozen voor de
PEERICS waar de kern - het hart
- van de educatie van T. Metissimo op
rust: Preventie, Educatie,
Examinatie/Toetsing, Research,
Innovatie, Coaching en
Support, die statutair zijn omschreven en
vastgelegd. Terzijde: De Peerics zijn
gebaseerd op zeer hoge evidentie voor de van toepassing
zijnde wetgevingen, gekozen door zoal de Nederlandse
regering, voor bijvoorbeeld goed onderwijs en goede zorg die
elkaar treffen in preventie. 4bc. Deze ruit-iconen komen terug in
de verschillende iconen, levels, certificaten en diploma's die te behalen
zijn via Talento Metissimo sinds 2016.
Ook hier gaat het om een goede balans door afweging (ofwel
verhouding). Bedenk dat er 2 hoofd vormen zijn van "zeer
hoge evidentie": positief voor een goed resultaat en
negatief hoe het beslist niet moet.
Beide hebben elkaar nodig!
5.
Expressie-info-dragers
(5a theorie, 5b toegepaste practica, 5c creatie/toepassing)
5a. Na
kennismaking met de Conso & Disso en 'Disco'
intervalklokken, is het geheel enkel- of meervoudig samengesteld uitgewerkt in logische
expressiedragers van klanken in grafisch wiskundige figuren.
5b. Sinds 2010-11 zijn de toegepaste
practicum uitgebreid en is middels cladistiek (the grade of
clade) een werkzame
en kloppende indeling gevonden die op gelijke wijze ook voor
de andere gevonden lagen werkt, d.w.z. tot nu toe anno
2020. Een klokken-systeem werd geboren. De
cladistiek heeft de naam de rondo-vorm gekregen omdat
dit beter past bij het totale systeem van Conso & Disso.
Evolutie kan immers alle kanten op net als de cultuur van
flora en fauna of het ontstaan van sterrenstelsels die zich
wetmatig lijken te gedragen. 5c. Zie de eerste gemaakte ingelijste poster, de
lege plekken zijn inmiddels bekend, zodra er meer tijd
beschikbaar is kunnen
ze worden ingevuld.
6. Educatief systeem, doorlopende leerlijn
Op educatief
nieuwe wijze, volgen daarna de basis-intervallen (o.a. de
akkoorden) van Mineur, Majeur
etc. Een tweede laag wordt zichtbaar in het systeem en
is op eenzelfde wijze verder uitgewerkt. Net als voor 'Disco'
is er ook een samensmeltingsvorm voor deze groep ontstaan.
Deze heeft als werknaam 'Neutrismo'
gekregen. De naam is aangereikt door Ger; Ikira, Kaj
en Karen puzzelden het verder na. Met ook
hier eenstemmige goedkeuring na overleg in de
researchgroep (en u raadt het vast al: zo ontstond ook
Neutrissimo, zie cursusmateriaal). Bij de grafische
klankfiguren worden zowel strakke rechte lijnen,
bijbehorende cirkel-lijnen alswel onderbroken
'toonklank-lijnen' gebruikt, met een eenduidige betekenis in
dit systeem. Ontwikkelingen worden in groepsoverleg
bijgestuurd.
7. Eenduidige
Nomenclatuur Qua beeldvorming kan het even wennen zijn met een nieuwe
familie
van grafisch wiskundige klankvormen met eenduidige
efficiente nomenclatuur. In de diverse cursusmaterialen
zijn daarom naast de auditieve
muziekwerken ook visuele toepassingen te
vinden zoals in
mozaieken ofwel betegelingen (o.a. tesselaties).
Ook in
mozaieken zijn consonanten en dissonanten te benoemen.
Voorbeelden van wiskundige
mozaieken die inspireren zijn afkomstig uit Griekenland, Mesopotamie
of de Moorse Mozaieken in het Al Hambra Paleis te
Andalusie, Granada, overal, wereldwijd. Als tegenstelling tot de (bijna)
onmogelijke wiskundige figuren (w.o. vele houtgravures) noemen we als Nederlandse bijdrage de
grafische kunstwerken van het internationaal erkende
talent M.C. Esher uit Leeuwarden. Daarop volgde vanuit die wetenschap vele fractals al dan niet met
optisch bedrog. Is het wel bedrog? Onder alle
omstandigheden? Misschien zijn er "momenten" waarop het wel
kan... Een optisch correcte en wiskundige grafische
verdeling met de betekenis zoals in de Conso & Disso intervalklok, waar
klanken en figuren wiskundig overeenstemmen in tijd en
ruimte is niet eerder
aangetoond, voor zover ik weet. Het is geen optisch
bedrog, het is echt en het is veilig.
8.
Sociale interventie Functioneel is gebleken dat Conso en
Disso (in alle gebruikte vormen en combinaties) een
educatieve basis van
Primair Natuurlijke Sociale Interventie
in zich dragen, auditief en visueel op elkaar
afgestemd. Samen met de expressiemogelijkheden 'Disco' en
'Neutrismo' (en
uitbreidingen) vormen ze onderdelen van een systeem,
gebaseerd op zowel de Beta en Gamma gerichte vakken:
Natuurkunde, Wiskunde, Aarde-rijkskunde, alswel de Alfa en
Cultuur gerichte expressievakken: Taal, Muziek, Mozaik,
en Grafische Beeldvorming/Geometrie.
9. Science & Cultuur theorie;
Nieuwe Educatie en Toetsing Alle
huidige "academische" vakken zijn met
hun systemen, informatieve
expressiedragers van humane culturen. In dit
nieuwe wetenschappelijke systeem lijkt alles samen te komen waardoor ik
het vak
'Science &
Cultuur' in het leven heb geroepen met als fundament
Conso en Disso. Dat is iets anders dan bestuderen
tijdens een opleiding wat nu Science of watnu Cultuur apart
apart is van elkaar. Bij S & C gaat het om de interactie! 'Science & Muziek Cultuur' is hier een
onderdeel van. Denk u gerust mee voor een betere naam
voor het vak,
want er is een wezenlijk verschil, laat het ons graag horen!
Sinds 2017 is een
nieuwe toetsings-vorm opgezet
en uitgeprobeerd. Het was even wennen voor iedereen; het
Science en Cultuursysteem in 1 toetsvorm? Ja, het kan! Het is
superleuk, leerzaam en effectief gebleken maaarrrr alles staat nog
wel in de kinderschoentjes.
10. Season Science & Cultuur practica Sinds 2016 worden de praktische in- en
aanvullingen van dit gehele systeem vertaald in o.a.
Season
Sciences & Cultuur practica , bijeenkomsten die
hun basis vinden in de primaire basis van Conso & Disso
(voor uitleg zie cursusmateriaal). Enkele voorbeelden van
activerende didactiek binnen de Season Sciences van het Science & Cultuurprogramma
zijn: de
Zonneklokken 2019 en de Waterwacht in zomer 2020.
De
BIO-Kristallen is in dec. 2019 - jan. 2020 geschreven
op de getailleerde Disco-hexagoon. Dit naar
aanleiding van de imposante uitbraak van het
rna-Corona virus en vragen van leerlingen hierover alsook de
kaalkappen aan de Oeverplas in 2019 en 2020 en de Natura
2000. De chemie van
de biologie in relatie tot de intervalklokjes blijft in
research. 11. Hexagonale
kalender volgens Conso & Disso; "nieuwe werkvorm" In de Season-Sciences gaf
ik reeds aan dat er meer viel af te lezen aan de
hexagoonklokjes in het Conso & Disso systeem dan alleen de
intervallen. Ze heten daarom vanaf dag 1 ook "klokjes". De
naam "cirkel" zou misplaatst zijn omdat de aarde een ellips
draait en geen cirkel, echter als model is veel mogelijk.
Basisuitgangspunten: : - De
omwentelingstijd van de aarde om de zon (siderisch jaar) is
ca. 365 dagen met ca. 6 uren, 9 minuten en 9 seconden. - De
eigen rotatie-periode van de aarde is ca. 23 uur, 56 minuten en
4 seconden.
* Een oudere bekende wereldklok die
al decennialang bekend is, bestaat uit 4 gelijke kwarten van
13 weken van 7 dagen per week met een totaal van
364 dagen. Er zijn dan 8
maanden van 30 dagen en 4 maanden van 31 dagen. Ieder
kwartaal begint op een zondag en elke datum heeft een vaste
weekdag. Ter compensatie voor de tijdrechttrekking zijn
er 2 werelddagen op 30 december en op 30 juni.
*
Indien men echter de aardse ellips van 366 graden in 12 maanden (of
tonen) aanhoudt (in plaats van 360!) en
een week in 6
dagen verdeeld, ontstaan er ruim 60 weken waardoor
men de seizoenen naar believen kan indelen in b.v. 4 of 6 of
8 delen, afhankelijk van het klimaat of zo de cultuur wenst,
dat is per streek persoonlijk. Er zijn dan 6 maanden van
30 dagen en 6 maanden van 31 dagen (niet eerder bechreven)
Elke week duurt dan 6
dagen, 60 weken in een jaar en 12 jaar! C'est
ca.
Bedenk ook: De
aardse tijdzones zijn fictief 15 graden,
in werkelijkheid zijn zij 15,25 graden. Dat maakt voor een
tijdzone en sich niet uit. De tijdbeleving van het
bioritme is echter niet fictief! Kijk maar naar de jetlags
etc..en ook daarin speelt het getal 6 een belangrijke rol,
kijk maar eens naar het bioritme van een hartslag: van ca.
60 tot 120 (oude en jonge mensen), Dit alles is af te lezen in de nieuwste intervalklokjes.
Lees gerust nog eens vanaf 0 ...
Voorlopige
conclusie: In 1 octaaf of 1 uur zijn er 12 toonsafstanden, de 13e toon is de
logarimische octaafverdubbeling. Dit geldt ook op een
bijzondere wijze voor de 13e afstand, daarin speelt neutrismo een
belangrijke rol. Dit onderzoek loopt nog en ik hou
u op de hoogte van onze ontwikkelingen.
12. De volgende laag...? In dit onderzoek zijn de
voorgaande bevindingen het uitgangspunt en onderzoeken we de
volgende laag. Het is (nog) niet met een algoritme of zo
te vinden omdat we niet weten hoe het er uitziet en ook niet
wat we precies kunnen verwachten, we weten zelfs niet eens
wat we moeten zoeken!
Research gaat verder, Zonder dat er
echt naar werd gezocht is het Conso & Disso systeem gemaakt, gevonden,
herkend, en ingezet als
lesmateriaal voor de kinderen, dat is normaal. De meeste docenten, ouders en
vooral kinderen zijn creatief en bedenken nog veel meer... Echter de visie van 'een systeem' overkomt je. Ineens
'herken' je het, 'is' het er, 'leeft' het. De
'puzzelstukjes' maken het spannend. Het voelt ook als een nieuw fundament,
het is een 'andere' manier van denken. En het gaat door... Wereldwijd heb ik gezocht en geprobeerd opheldering of
aansluiting te kunnen vinden. De combi aan vakken maakte het
academisch te interdisciplenair en daardoor onwerkzaam. Behalve
in het thuisonderwijs met de breinen om me
heen. Dat is dan ook het vertrekpunt geworden. Het gaat ook
om thuisonderwijs, dus dat past mooi. En wonderlijk: zo
groeide ook de bewijskracht. Zoiets kun je vooraf echt niet
bedenken. Anno 2020 heb ik geen ander eenduidig
fundament, systeem en/of methode kunnen vinden gebaseerd op
een mate van consonantie en dissonantie (leidtoonfunctie)
die natuurkundig auditief en wiskundig visueel op elkaar
zijn afgestemd voor een praktisch educatief systeem dat
meerlagig en eenduigig vertaalbaar is naar bijna alle (!) zo
niet alle aardse systemen en informatiedragers met het
universum als school-bord!
Nieuwe eenheid
Binnen de
muzieksciences bleek
een efficiente eenduidige nomenclatuur (terminologie en
eenheid) nodig met mondiale mogelijkheden en die is
gevonden. Dat was op dat moment een complexe puzzel, vooral
omdat we de oude namen wilde behouden. Achteraf is het
altijd simple...Op Konings- /Woningsdag 2020 werd voor het
"nieuwe normaal" van Corona nog een leuke aanvulling
gevonden die logischerwijze ook in de intervalklok past.
Deze is ook opgenomen in het nieuwe cursusmateriaal dat volcontinu
wordt verbeterd en aangevuld.
Zoektocht Wereldwijd
staan we met elkaar
voor het oplossen van vele milieuvraagstukken, binnen en
buitenshuis, en ervaren we dat wat technisch in wetten ,
modellen of formules wordt omschreven tot op heden in geen
enkele taal of model perfect past. Niemand kent alle
antwoorden. Al vele eeuwen lang zijn er vele kopiisten en vertalers met
nieuwe interpretaties van oude zaken, die zullen er altijd
blijven. Echter fundamenteel originele vindingen met
natuurkundige bewijskracht in een systeem die niet zijn
gestoeld op oude modellen is best bijzonder. Op dit moment wordt er gewerkt aan
een nieuwe laag. Er zijn goede aanwijzingen, echter we weten
totaal niet hoe het er uit gaat zien en of het "past".
Het gaat om het aanknopingspunt van deze laag. Het is een
zeer bijzondere puzzel naar bewijskracht
van een piepklein maar enorm belangrijk element in die levensgrote
puzzel. Zou het ons nog een keertje gaan lukken...?
Misschien als iedereen op de hele wereld meedenkt? Alleen
samen... Onze zoektocht gaat door, we houden u
op de hoogte.
Ter overdenking: Het is algemeen bekend dat
een tekstuele omschrijving zelden perfect en alles omvattend
is, zo ook deze teksten. Deze informatie hier is
direct van de auteurs en makers afkomstig (hoogste bron van
waarheid, eerstegraads peers) zonder tussenkomst en zonder
belangenverstrengeling van derden van buitenaf. Deze
systeem-ontwikkeling is volledig onafhankelijk op eigen
kracht met passie en enthousiaste gedrevenheid en eigen
financien bereikt, waarbij ter reflectie de velerlei op- en
aanwijzigingen van belangstellenden jong en oud als klankbord zo goed mogelijk zijn
verwerkt (Double Peer Review). Grote dank aan hen allen. Sinds 2011
wordt in de cursusmaterialen iedereen genoemd die
daadwerkelijk heeft bijgedragen. Het geheel is bedoeld als
bijdrage voor hen die bij de opvoeding van jeugdigen zijn
betrokken met de intentie van een "een leven lang
functioneren" waarbij iedereen
mag mee communiceren. De speurtocht gaat
door: "Elke Klank Telt"; Auditief en Visueel. Het draait om
de samenwerking.
* Belangstellenden die constructief willen bijdragen aan verbetering van dit (global)educatieve systeem,
zijn van harte welkom. Het is een begin voor een betere
communicatie, auditief en visueel. Spontaan ontstaan in het kleinste land met het hoogste aantal
verschillende culturen ter wereld: Nederland.
...'
Als docent en
researcher draag ik
hiermee een deel van de vondsten zo goed mogelijk over aan
diegene die in deze wetenschap is geinterresseerd. Dit
alles is voor kinderen, hun ouders en iedereen die echt iets wil
leren en bereid is om ook anderen te laten verder reiken,
ongeacht het niveau van hun basis-talenten of basis-IQ/EQ,
Karen
Langerwerf Bemmel, 2011-2020 bijgewerkt
tot 22-08-2020
Op de vraag wat ik zoal doe: - moeder, echtgenoot, kindervriend, dieren en
plantliefhebber, - o.a. docent/mentor, biologisch-,
ecologisch-, medisch-, toxicologisch scientist/researcher, musicus/dirigent
- liefhebber van tekenen, componeren, schrijven met vulpen, schaak, wis-
en natuurkunde, puzzelen, zwemmen etc. etc. - bedenker
van Talento Metissimo, Conso en Disso en nog wat andere prive-dingetjes
Aldus deels geciteerd uit het
laatste Cursusmateriaal Science & Muziek Cultuur voor T. Metissimo.
Vorderingen worden met regelmaat gemeld, alsook lezingen,
workshops en cursussen hierover. Er zijn geen artikelen in
zgnd. wetenschappelijke tijdschriften, het erfgoed behoort
t.z.t. Nederland toe. Er zijn voor
iedereen toegankelijke stukjes op de site en in krantjes of
bladen of website(s), dus ook voor wetenschappers. Dat is
praktischer en er wordt zo een breder publiek bereikt met
correcte info die weer verder
inspireert. Er gelden standaard auteursrechten, zie
hiervoor de
"huisregels" van T. Metissimo. Auteurs zijn bekend bij het bestuur.
Schrijfschaak
is voor het eerst in 2012 met een groep jeugdigen
bedacht tijdens een schaak-slotfeestje in Arnhem.
(ccml, 2012)
Season
Science (s)
& Cultuur
zijn de unieke practica van de real life Sciences &
Cultuur van Summer, Winter, Spring, Autum gebaseerd op de
intervalklokken. Ieder kwartier is een seizoen. Ze zijn
in het jaarprogramma ondergebracht binnen de term
Season Science & Cultuur Practica. Vaste onderdelen zijn:
1. Open Dag met
Summer Sciences op
Science- en Cultuurplein
in Augustus/September, 2.
Halloween, (Gellyween, soap) Soap)
Autumn, 3.
Europees Metsel- en Mozaiek
mid Herfst, 4. WinterHemel
met Sterrenpracht (Orion)
begin januari, meestal rond de 6e, 5. Mid Winter;
Galante kristallen biokristal, winterkristal etc. 6. Nationaal
Lente SchaakConcert,
7.
Mid Spring; actuele Science en/of
toetsingen 8. Final eve; rond 21 juni
mid
Summer, (Sinds de opstart, ccml, 2016)
Season Sciences door het jaar heen: Water & Oeverwacht
Springafstanden
geven de grootte van het
interval aan bv.: 1,5 Sp. De klassieke namen zijn prime, secunde, terts etc.. Terzijde: Ieder toonsverschil dat wij als mens
waarnemen is echter al zo groot dat er vrijwel altijd sprake is
van een "sprongetje". (ccml 2010
muziekcursus). Tegenwoordig (sinds de kaalkap voorjaar
2019) wordt een 0,5 Sp. ook wel de halve
Kikker-sprong genoemd (voorpootjes en achterpootjes samen
vormen de hele Kikkersprong).
Springtonen zijn de begintoon en de
eindtoon van een interval: een start en eindpunt.
Bijvoorbeeld c en e zijn springtonen, maar b en d dus ook; beide voor
het interval kleine terts. (ccml 2010
muziekcursus)
Sprookje van
de Alcedo's is het verhaal over de kaalgekapte
oevers waar de prachtige Koningsvissers huisden, een
bundeling van gedichten en muziekstukjes. (Karen 2019-)
Sprookje van
Conso & Disso is het verhaal over de Taal der
Tonen. (Karen 2011-12)
Sprookje van
de Cherubijntjes verhaalt over het kindergeluk en
stralende ouders bij onwetenheid. Hoe bitter de zoektocht in
het woud der waarheden, waarbij het aanvaarden van een
waarheid minder hard is dan de leugens. Kinderen spelen
dit spel als geen ander! Ter herinnering aan een perfect
uitgevoerde Voi Che Sapete uit le Nozze di Figaro. (Karen 2011-12)
Sprookje:
Galante Kristallen...nbv
Sprookje: Hollandse
Boekenwurm...nbv
Sprookje: Kleine plantjes en
diertjes...nbv
Sprookje: Kroon van Archimedes,
verhaal uit het Sprookjeshuis van T. Metissimo dat ieder
jaar op de 3e dinsdag van september wordt verteld en waarbij
een speciaal T.M. water-praticum hoort.
(ccml 2011-12)
Sprookje:
Rustige Rolzenuw...nbv
Sprookje van Spurn
(muzieksprookje) gaat over zoal FL/Joris en de Draak op de 6 English Folksongs van V. Williams
(oom van Darwin)
en kreeg de naam Sprookje van Spurn.
(Ikira 2011-12)
Sprookje: Sterappeltje van Newton,
verhaal uit het Sprookjeshuis van T. Metissimo over de
vinding van Newton die door een vallende appel op het idee
kwam van de zwaartekracht. Sterappeltjes lijken op een
sterrenhemel, vandaar deze titel.
(ccml 2019)
Sprookje van de Tardigrada,
speciaal Science & Cultuurpracticum (schoolbreed voor alle
klassen) geschreven ter afscheid van HPC Zetten. In dit
practicummodel is getoond hoe je een en hetzelfde practicum
kunt geven voor alle intelligentieniveaus tegelijk. Het is
nog steeds het meest favoriete practicum.
(2006/7/8, CCML)
Sprookjeshuis T. Metissimo
is een werkvorm binnen de educatie zoals deze wordt
uitgedragen bij T. Metissimo.
(Team T.M., Sinds de oprichting 2016)
Sterappeltjes theerecept
van T. Metissimo, deze thee smaakt
heerlijk bij de pepernoten. De combinatie sterappeltjesthee
en de pepernotenproost wordt op het Europese Metsel &
Mozaiek uitgedragen bij T. Metissimo.
(ccml 2019)
Talentissimo
wordt beschouwd als een dynamische vorm van talent.
(Team T.M., jan. 2016)
Toekan-Truc is een
andere/extra/nieuwe wiskundige rekenwijze in oplopende gradatievolgorde
die spelenderwijze is ontstaan, buiten het schoolse systeem
om. Ongeacht het IQ/EQ werken alle leerlingen hierin
met plezier aan. Ook hier blijkt sprake van een bepaalde opbouw/systeem.
(ccml, lang geleden, al in Brakkenstein/Nijmegen).
Toonsprong
is een afstand tussen 2 tonen. Een sprong kan pas gemeten
worden als het begin en eindpunt vastliggen. Dit in
tegenstelling tot de activiteit springen. Een
sprong is het resultaat, achteraf.
(ccml 2010
muziekcursus)
Toon-tijd-ruimte-richting
ofwel klank-tijdrichting in de ruimte is een term
die wordt gebruikt in de cursusmaterialen voor T. Metissimo en de
Nationale IntervalRace.
Betekenis van geluid vindt klank na
klank plaats waardoor sprake is van een tijdrichting.
(ccml, sinds 2011).
Triade zie
Schaaktriade.
(ccml, sinds 2018).
Trio:
Sally, Kik en
Paddedier, zijn 3 namen voor de salamander, kikker en een
Pad. Omdat het om een naam gaat, is hij Paddedier genoemd.
Voor het liedje "Daar zaten 6 paar kikkertjes" is deze naam
in het leven geroepen. In de Nederlandse taal is het paddendier
waarschijnlijk padde ndier .(ccml,
mei 2019 en augustus 2020).
Twinkeltaal
is een bijzondere (solfege) taalmanier of -wijze, speciaal
voor het aanvangend lezen, klank voor klank, omdat de
toonsafstanden een functie blijken te hebben.
De naam Twinkeltaal
bestaat sinds de musical Levixy met 't Regenboogjeugdkoor te
Bemmel en activiteiten KK de Pinakeltjes in de H.
landstichting, ca. 2003-4.
Vindplaats als
contrast van een zoekplek . (Team T.M., jan. 2016)
VVA gebruiken we
bij T. Metissimo als Veel Voorkomende Antwoorden, in het
Engels ookwel bekend als FAQ's. (ccml, juli 2020)
Waterpieten (gevleugde
Bonte Waterpieten), is de naam voor de
scholeksters ( Haematopus ostralegus). De
zwart-witte steltloper met oranje halflange stelten en
evenzolange snavel wordt in de volkmond ook wel de Bonte
Pieten genoemd. Dit gaf verwarring, waardoor de naam Bonte
WaterPiet is ontstaan.
(ccml, voorjaar/zomer 2019).
Waterwachter,
Oever-Waterwachter,
Wiebel wiskunde,
is de naam voor
een reeks hinkelperken (2D) en dubbelzijdige vouwmodellen
(3) in allerlei hexagonale vormen die passen bij de Conso &
Disso methodieken. Wederom in een bepaalde opbouw en
volgorde. (ccml, voor het eerst toegepast in Goch voor Elizabeth
Kneppech 2010).
Witte
kurkgiraf
is als bio-natuurkundig model ontstaan ter vergelijk
van een ondergedompelde kurk die naar boven "floept" voor
ganzen en zwanen die tijdens het duiken naar groenvoer in de
diepte ditzelfde
onregelmatige gedrag vertonen waarbij ze wiebelen met het achterste lichaam en
staart. In de praktijk is dit lachwekkende effect
educatief. (KYW/CCML,
sinds januari 2019).
WortelSchaakprogramma,
1e WS is een
jeugdindelings-schaakprogramma dat zowel handmatig als
elektronisch kan worden ingezet voor een indeling voor het
effectief opleiden van jeugdigen.
De unieke algoritmes zijn
geschreven door Ger Wortel. (2011 -->) De programma's zijn
uitgebreid getest en bijgestuurd. Inmiddels is er een
uniek 2e WSprogramma
voor deelname aan de Schaaktriades op de Nationale
Schaakconcerten sinds 2016.
Zingend (swingend) zuurstof
(singin' oxygen) is een educatie-term om de afstand te verkleinen tussen de politiek en de
ecologie. Ieder heeft zijn eigen
vakterminologie en specialisatie. Het is belangrijk om kennis,
begrip en visie met elkaar te versterken. Dat kan door de
verschillen een naam te geven zoals: Poli(tieke) - Bio
- Diversiteit en Eco - Bio diversiteit. Dat schept
duidelijkheid. Zingend zuurstof is de term behorende bij
een klein gedichtje, dat oorzaak en gevolg aangeeft
binnen de ecologie waardoor het als noodzaak op de politieke
agenda van bio-diversiteit terecht komt. Ter herinnering aan
de Silent Spring van Rachel Carson.
(Karen, 4 oktober 2019)
|
1 Januari 2016, 11:06 uur
LEERTIP
In de sierwerk smederij van Opa Laurent in Amsterdam hing de spreuk:
“Denkt voordat gij doende zijt en al doende denkt dan nog”. Velen zien en horen alleen het eerste of alleen het tweede gedeelte.
De een denkt te snel, de ander juist te traag. “Eerst denken, dan doen!” wordt vaak gezegd of geroepen door volwassenen. Heb je moeite met uit-je-hoofd-leren, vooruitdenken, onthouden, leren?
Draai de spreuk eens om en begin bij het doen.
“Al doende LEERT men (na-)denken”. (Karen)
Kort gezegd: Maak er een doe-werkje van. Overtypen in WRTS is niets anders dan bezig zijn met “leren”;
kortweg: zien, voelen en horen op elkaar afstemmen!
Succes verzekerd. Groet Karen. |
1 Januari 2016, 11:06 uur
T. METISSIMO'S BETA CULTUUR SPORTEN
De literatuur van schaak-, muziek- en bèta valt onder letteren, gezeteld
in
cultuur.
Maar waarom
valt het spel schaken onder een sport en niet onder cultuur en
waarom is muziek geen sport maar cultuur? Deze vragen hielden
jeugdigen bezig tijdens een muziekschrijf- en een schrijfschaakgebeuren
van Metissimo.
Er volgden diverse redenaties, enkele
noemen we:
"Zonder beweging geen muziek. " "Muziek
is meer sport dan schaken." "Tijdens
het schaken schrijf je." "Alleen
bij Levend Schaak gebruik je spieren." "Schaken is
meer cultuur dan sport."
En een leuke toevoeging: "Schaken
en muziek zijn beiden
hersengymnastiek."
Samen bedachten we de oplossing dat
bij T. Metissimo schaken en muziek het meest op een Bèta
Cultuur
Denksport lijken. Hierdoor ontstond de ABCD
formule: Alfa, Beta, Cultuur
en Denksporten! |
|
Info flyer
|